Lietuvos Respublikos Seimas, atsižvelgdamas į tai, kad kultūra yra valstybės
pamatas, kad kultūra ir kūrybiškumas yra svarbiausi Lietuvos ištekliai ir kultūros padėtis
Lietuvoje reikalauja kritinio požiūrio, dėmesio ir teigiamų pokyčių, taip pat į būtinybę
išsaugoti visuomenės kultūrinį tapatumą ir suteikti kultūrai prioritetinės valstybės
remiamos srities statusą, n u t a r i a :
1 straipsnis.
Patvirtinti Lietuvos kultūros politikos kaitos gaires (pridedama).
2 straipsnis.
Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei parengti ir patvirtinti Lietuvos
kultūros politikos kaitos gairių įgyvendinimo priemonių planą iki 2010 m. gruodžio 1 d.
3 straipsnis.
Nutarimas įsigalioja nuo priėmimo.
SEIMO PIRMININKĖ IRENA DEGUTIENĖ
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Seimo
2010 m. birželio 30 d.
nutarimu Nr. XI-977
LIETUVOS KULTŪROS POLITIKOS KAITOS GAIRĖS
Lietuvos kultūros politikos kaitos tikslas – atnaujinti Lietuvos kultūros politikos
modelį, kuris padėtų atskleisti, išsaugoti ir plėtoti visuomenės kultūrinį tapatumą ir
kūrybinį potencialą.
Šiam tikslui įgyvendinti numatomos šios Lietuvos kultūros politikos kaitos gairės:
1) įtvirtinti kultūrą kaip strateginę valstybės raidos kryptį, teikiant prioritetą
kultūros politikai;
2) reformuoti ir demokratizuoti kultūros valdymą, plėtojant kultūros savireguliaciją;
3) gerinti esamą kultūros sistemos finansavimą, užtikrinant kultūros sektoriaus
uždirbtų pinigų grąžą kultūrai;
4) užtikrinti autorių teisių ir gretutinių teisių aukšto lygio apsaugą, didinti Lietuvos
kūrėjų intelektinį kapitalą ir juo pagrįstą kūrybinių industrijų konkurencingumą;
5) ugdyti kultūrines žmogaus kompetencijas ir kūrybingumą visą jo gyvenimą;
6) formuoti bendrą integralios paveldo apsaugos politiką;
7) užtikrinti Lietuvos darnų vystymąsi, derinant paveldosaugos ir aplinkosaugos
tikslus su urbanistine plėtra ir erdviniu planavimu;
8) didinti kultūros prieinamumą visoje Lietuvoje;
9) plėsti Lietuvos kultūrinę erdvę, vienijant Lietuvos atstovus pasaulyje;
10) konceptualiai, kryptingai siekiant ilgalaikių tikslų, skleisti Lietuvos kultūrą
užsienyje.
1. Įtvirtinti kultūrą kaip strateginę valstybės raidos kryptį, teikiant prioritetą
kultūros politikai
Lietuvos visuomenės kūrybiniai gebėjimai – tai pagrindiniai jos tvarumo ir
konkurencingumo ištekliai. Kultūra ir kūrybingumas – tai demokratijos ir laisvos
asmenybės saviraiškos prielaida. Kūrybingumas užtikrina visuomenės gebėjimus išsaugoti
ir perduoti tradicijas, gebėjimus atnaujinti savo institucijas, diegti naujoves, prisitaikyti
2
prie naujų aplinkybių. Kultūra ir menas nuo mažens ugdo asmenybės iniciatyvumą,
saviraišką, pasitikėjimą savimi, sintetinį mąstymą, emocinį intelektą. Kultūra ir menas
formuoja kūrybiškumui palankią aplinką, skatina pilietiškumą, toleranciją, gerus
socialinius santykius, intelektine nuosavybe pagrįstos kūrybos ir žinių ekonomikos plėtrą.
Menas ir kultūros paveldas teikia visuomenei vertingų kūrybos pavyzdžių, moko juos
vertinti, ugdo meninį skonį, skatina visuomenę prasmingai gyventi, ugdo jos teigiamas
emocijas ir didina pasitenkinimo jausmą.
Šiuo metu kultūra ir menas, taip pat su kultūra susiję ekonomikos, socialinės
sanglaudos, darnios aplinkos aspektai, nėra valstybės politikos prioritetinė sritis. Tai rodo
kultūros finansavimas valstybės ir savivaldybių biudžetų lėšomis, menkas kultūros
vaidmuo įgyvendinant įvairius sektorius jungiančias iniciatyvas. Institucijos
nepakankamai bendradarbiauja plėtodamos kultūrinį švietimą, kūrybines industrijas,
kurdamos darnią aplinką, didindamos socialinę sanglaudą. Kultūros politika yra atskirta ir
nuo kitų sričių.
Būtina:
1) numatant ilgalaikę Lietuvos strategiją kultūrą laikyti strategine valstybės raidos
kryptimi;
2) kultūros politiką susieti su kitomis valstybės politikos sritimis ir sukurti
veiksmingą institucijų bendradarbiavimo modelį. Suteikti platesnius įgaliojimus Kultūros
ministerijai vykdant įvairius sektorius jungiančią politiką kartu su kitomis ministerijomis
(švietimo ir kultūros, ūkio ir kultūros, aplinkos, urbanistikos ir paveldo, finansų ir
kultūros, socialinių reikalų ir kultūros, tarptautinių santykių ir kultūros).
2. Reformuoti ir demokratizuoti kultūros valdymą, plėtojant kultūros
savireguliaciją
Per pastaruosius 20 metų viešojo administravimo institucijos Lietuvoje sparčiai
keitėsi, bet tai labai mažai veikė Kultūros ministerijos administracinę struktūrą, kultūros
politikos formavimą ir įgyvendinimą. Dabartinė Kultūros ministerijos struktūra trukdo
įvertinti įvairių kuruojamų sričių specifiką, ypač kai kurių iš jų tarpdisciplininį pobūdį,
savitą santykį su visuomene ir kitomis valstybės politikos sritimis. Šiuo metu taikomas
kultūros politikos formavimas ir įgyvendinimas yra neefektyvus, neleidžia tinkamai
reaguoti į iššūkius ir užtikrinti kultūros procesų tęstinumo ir atsinaujinimo.
Lietuvoje iš esmės nebuvo pakeistas iš sovietinių laikų paveldėtas kultūros
įgyvendinimo modelis ir jos institucinis pobūdis, neužtikrinta kultūros savireguliacija.
Sustiprėjusi valstybinės kultūros įgyvendinimo politikos ir visuomenės kultūrinių interesų
3
priešprieša nesukūrė saugios, sveikos konkurencinės aplinkos, sudarančios sąlygas
kultūrinėms iniciatyvoms, ir netgi priešingai – susilpnino pasitikėjimą valstybės
vaidmeniu puoselėjant kultūrą, iškėlė daug klausimų dėl valstybės lėšų panaudojimo
kultūros politikai įgyvendinti efektyvumo ir skaidrumo.
Labai stinga kultūros procesų analizės ir jų stebėsenos, poveikio vertinimo, todėl
jie nėra efektyviai valdomi.
Būtina:
1) demokratizuoti kultūros politikos modelį – atskirti politikos formavimą ir
įgyvendinimą, Mokslo tarybos pavyzdžiu įsteigiant Kultūros tarybą;
2) optimizuoti kultūros įstaigų tinklus ir modernizuoti kultūros infrastruktūrą, kad
jos finansavimas būtų efektyvesnis;
3) sukurti nuolatinę kultūros procesų stebėsenos, analizės, poveikio vertinimo ir
strateginio planavimo sistemą, skatinti kultūros procesų mokslinius tyrimus.
3. Gerinti esamą kultūros sistemos finansavimą, užtikrinant kultūros
sektoriaus uždirbtų pinigų grąžą kultūrai
Šiuo metu nėra išsamaus Lietuvos kūrybos ekonomikos vertinimo, tačiau,
statistiniais duomenimis, Lietuvos kūrybinis sektorius sukuria apie 5 procentus šalies
bendrojo vidaus produkto (toliau – BVP). Tai rodo, kad dabartinis kultūros srities
finansavimas yra netinkamas ir neteisingas, nes kultūrai skiriamos lėšos neadekvačios jos
sukuriamai pridėtinei vertei.
Būtina:
1) skiriamas kultūrai valstybės biudžeto lėšas laikyti ilgalaike investicija į šalies
socialinę sanglaudą ir kultūra grįstos ekonomikos plėtrą;
2) atsisakyti požiūrio į kultūrą kaip į išlaikytinę, o jai skiriamas valstybės biudžeto
lėšas laikyti ilgalaike investicija;
3) sukurti kultūros ekonomikos indėlio į BVP skaičiavimo metodiką;
4) siekti, kad iki 2020 metų į kultūrą ir kūrybos ekonomiką valstybė investuotų
adekvačiai kultūros indėliui į valstybės pažangą ir šios srities sukuriamo BVP daliai.
4. Užtikrinti autorių teisių ir gretutinių teisių aukšto lygio apsaugą, didinti
Lietuvos kūrėjų intelektinį kapitalą ir juo pagrįstą kūrybinių industrijų
konkurencingumą
Dabartine kultūros politika pirmiausia siekiama išlaikyti esamą institucijų
struktūrą. Kuriantis žmogus Lietuvoje nėra pagrindinis kultūros politikos adresatas, todėl
iki šiol nėra sukurta veiksmingų mechanizmų, kurie užtikrintų palankias kūrėjų profesinės
4
veiklos sąlygas ir įtvirtintų jų statusą visuomenėje. Lietuvoje veikianti autorių ir gretutinių
teisių apsaugos sistema dar negarantuoja pakankamos autorių teisių ir gretutinių teisių
apsaugos, ne visada užkertamas kelias nelegaliems intelektinės nuosavybės naudojimo
būdams, visuomenė nepakankamai suvokia autorių teisių apsaugos svarbą. Tik valstybėje,
kurioje garantuojama tinkama intelektinės nuosavybės apsauga, gali klestėti kultūra,
kūrėjai jaučiasi įvertinti ir turi motyvaciją kurti, o kūrybinių industrijų atstovai gali drąsiai
investuoti į kūrybos produktų kūrimą ir konkuruoti pasaulio rinkose. Autorių teisių ir
gretutinių teisių apsauga turi tapti kūrėjų ir visuomenės civilizuotų santykių pagrindu, tik
tada intelektinė nuosavybė taps Lietuvos kūrybinių industrijų konkurencingumo garantu.
Todėl Lietuvoje turi būti užtikrinta Europos Sąjungos teisės aktus ir Lietuvos Respublikos
pasirašytas tarptautines sutartis atitinkanti autorių teisių ir gretutinių teisių aukšto lygio
apsauga.
Pirmiau išvardyti mechanizmai, taip pat visuomenės kultūrinės kompetencijos ir
kūrybinių gebėjimų ugdymas visą gyvenimą, skatina nuolatinį visuomenės kūrybingumo
ugdymą ir atsinaujinimą.
Kūrybingumas – tai vienas labiausiai vertintinų asmens gebėjimų. Meninė kūryba
įvairiais būdais praturtina asmens ir visuomenės gyvenimą, tai yra esminė visos žmonijos
bendrakultūrinio pagrindo dalis. Kūrybos laisvė – tai viena pamatinių asmens teisių,
kūrybos produktų sklaida – tai kultūros įvairovės ir atvirumo pagrindas. Kūrybingumas ir
novatoriškumas – tai modernios visuomenės ir valstybės pažangos veiksnys, svarbiausias
kultūros ekonomikos išteklius.
Globalizacija yra tiesiogiai susijusi su Lietuvos kūrybinių industrijų gebėjimu
konkuruoti pasaulio rinkose, laimėti šioje konkurencinėje kovoje, sulaukti naujų
investicijų į įvairių sričių kūrybines industrijas. Todėl kultūros politika neturi ignoruoti
tarptautinių ekonominių santykių.
Būtina:
1) kultūros politikoje deramą dėmesį skirti intelektinei nuosavybei, užtikrinti
Europos Sąjungos teisės aktų ir Lietuvos Respublikos pasirašytų tarptautinių sutarčių
reikalavimus atitinkančią autorių teisių ir gretutinių teisių aukšto lygio apsaugą, skatinant
žinių visuomenės ir naujų technologijų plėtrą, atitinkamai plėsti ir tobulinti autorių teisių ir
gretutinių teisių apsaugą, kartu sudaryti visuomenei galimybes teisėtai naudotis autorių
teisių saugomais kūriniais bibliotekose.
2) remiant kūrybą ir kūrybingumą:
– sudaryti tinkamas sąlygas profesionalių menininkų kūrybai;
5
– remti aukštos vertės žiniomis ir kūrybiniais gebėjimais grindžiamą profesionalių
menininkų veiklą;
– užtikrinti deramą profesionalios kūrybos sklaidą Lietuvoje ir užsienyje;
– stiprinti meno poveikį visuomenei, kuriant kultūros bendradarbiavimo su kitais
sektoriais modelius;
3) skatinant meninės kūrybos įvairovę ir kultūros sektoriaus nepriklausomumą:
– pirmenybę teikti turinio kokybei;
– efektyviau plėtoti į kokybę orientuotą kultūros institucijų veiklą;
4) sudaryti palankias sąlygas Lietuvos kūrybinių industrijų plėtrai šalyje ir
sėkmingai konkurencijai užsienyje.
5. Ugdyti kultūrines žmogaus kompetencijas ir kūrybingumą visą jo gyvenimą
Kultūrą ir kūrybingumą suvokiant kaip išteklius, ryškėja aktyviai kuriančio ir
dalyvaujančio kultūriniame gyvenime asmens svarba. Todėl būtina ne tik tenkinti
visuomenės kultūrinius poreikius, bet ir nuo mažens ugdyti žmogaus gebėjimus dalyvauti
kultūriniame gyvenime, kritiškai vertinti, priimti ir kūrybiškai panaudoti informaciją. Kita
vertus, kuriant palankias sąlygas, būtina ne tik ugdyti šiuos gebėjimus, bet ir užtikrinti kuo
platesnį kultūros prieinamumą ir sklaidą viešojoje informacinėje erdvėje.
Žinių visuomenei, kaip ir kūrybos visuomenei, reikia žmonių, turinčių puikią
vaizduotę, išlavintą kritinį mąstymą, intuiciją, logiką ir estetikos pojūtį. Be to, jauni
žmonės, nejaučiantys sąsajų su savo kultūrinėmis tradicijomis, rizikuoja prarasti tapatumą
su savo bendruomene, aplinka, tauta ir net savo pačių tapatumą.
Viešosios bibliotekos sudaro sąlygas žmogui plėtoti prasmingo ir laimingesnio
gyvenimo perspektyvas – atnaujinti žinias, mėgautis literatūra, domėtis istorija ir
naujovėmis, siekti geresnės karjeros, integruotis į bendruomenę, priimti savarankiškus
sprendimus ir dalyvauti visuomenės gyvenime. Biblioteka yra bazinė išsilavinusios ir
kūrybingos visuomenės institucija, suteikianti visuomenės nariams nemokamą prieigą prie
mokslo ir meno kūrinių įvairovės bei naujų informacinių technologijų ir veikianti kaip
atsvara komercinei pasiūlai ir vartotojiškos visuomenės vertybių propagandai. Bibliotekos
išplečia ir papildo mokyklų ir švietimo sistemos veiklą.
Mokyklos, bibliotekos, muziejai ir kita visą gyvenimą supanti švietimo aplinka
kiekvienam Lietuvos gyventojui turi suteikti galimybių atsiskleisti ir dalyvauti
kultūriniame gyvenime, gilinti savo kultūrines žinias, ugdyti savo kūrybiškumą ir taikyti jį
kasdieniame gyvenime. Kultūra ir švietimas, papildydami vienas kitą, kuria palankias
6
sąlygas visapusiškai, kūrybingai, sugebančiai sėkmingai prisitaikyti prie nuolatinių
pokyčių asmenybei lavintis ir tobulėti visą gyvenimą.
Viena esminių kultūros ir meno institucijų funkcijų yra skleisti kultūrą, kurti
patrauklią, pažinimo džiaugsmą teikiančią aplinką, kultūriškai šviesti visuomenę, ugdyti
Lietuvos gyventojų pasitikėjimą savimi, skatinti didžiuotis savo šalies kultūros paveldu,
gyvąja etninės kultūros tradicija ir kūryba.
Būtina:
1) visoje šalyje organizuoti išsamų ir kokybišką formalųjį ir neformalųjį meninį
ugdymą;
2) formaliojo švietimo sistemoje svarbią vietą skirti kultūriniam švietimui ir visose
ugdymo programose skatinti kūrybiškumą;
3) nuosekliai rengti aukštos kvalifikacijos kultūros ir meno pedagogus bei
profesionalius kultūros vadybininkus;
4) kaupti ir dokumentuoti šalies kūrybos produktus, sudaryti sąlygas juos pažinti ir
jiems plisti;
5) plėtoti visuomenės kultūrinį švietimą ir kūrybiškumą ir nustatyti, kad kiekvienas
valstybės remiamas kultūros projektas privalo turėti ir edukacinį komponentą;
6) puoselėti vaikų ir jaunimo kultūrą;
7) stiprinti kultūrinį švietimą visuomenės informavimo priemonėse;
8) padaryti viešąją erdvę ir bendrą kultūros lauką palankesnius lituanistiniam
ugdymui.
6. Formuoti bendrą integralios paveldo apsaugos politiką
Kultūros paveldas – tai neatskiriama šalies ir jos piliečių tapatumo dalis, vienas
svarbiausių valstybės nacionalinio saugumo garantų. Kultūros paveldas plačiąja prasme
suprantamas kaip materialusis – jį sudaro kilnojamosios ir nekilnojamosios vertybės, ir
nematerialusis – jo esmė yra iš kartos į kartą perduodamos tradicijos, žinios ir gebėjimai,
kultūrinis istorinis kraštovaizdis, atspindintis žmogaus sambūvį su aplinka. Paveldo
išsaugojimas ir panauda šiuolaikinės visuomenės poreikiams, akademiniai tyrimai,
paveldo atskleidimas ir įvertinimas, jo prieinamumas, svarbaus Lietuvai paveldo užsienyje
nustatymas – visa tai yra neatskiriama valstybės kultūros politikos dalis. Tokia politika
užtikrina nacionalinės kultūros gyvybingumą, saugumą, telkia visuomenę, suteikia jai
bendrų vertybių, bendrų tapatumo atpažinimo bruožų, apibrėžia šiuolaikinio gyvenimo
sąlygas ir skatina kūrybą. Paveldas – tai svarbi, pridėtinę vertę kurianti ūkio dalis, kurią
7
tvarkant ir naudojant turi būti išsaugotos visos paveldo vertės ir nepažeistos ateinančių
kartų teisės.
Valstybinė paveldosauga, grindžiama holistiniais, aplinkosaugos, socialinės
integracijos ir prevencinės paveldosaugos principais, turi padėti išsaugoti materialųjį
paveldą ir deramai perduoti ateities kartoms tradicijas, saviraiškos būdus, vertybes, tapti
harmoningos aplinkos ir tolygaus vystymosi garantu.
Būtina:
1) plėtoti materialaus ir nematerialaus kultūros paveldo fundamentinius ir
taikomuosius mokslinius tyrimus integruojant paveldosaugos, mokslo ir studijų institucijų
potencialą;
2) atlikti kompleksinę sistemos analizę ir, įvertinus kultūros paveldo išsaugojimo
priemonių efektyvumą ir rezultatyvumą, pertvarkyti materialaus ir nematerialaus kultūros
paveldo sektoriaus finansavimo principus, tobulinti teisinę bazę;
3) tinkamai kaupti, tvarkyti (konservuoti, restauruoti, taikyti kitas reikalingas
priemones) ir naudoti paveldą jį tausojant ir taip išsaugant ateities kartoms;
4) sudaryti sąlygas visuomenei dalyvauti paveldosaugos procesuose ir užtikrinti
deramą informacijos apie paveldą sklaidą.
7. Užtikrinti darnų vystymąsi, derinant paveldosaugos ir aplinkosaugos
tikslus su urbanistine plėtra ir erdviniu planavimu
Lietuvos darnus vystymasis suprantamas pernelyg siaurai ir nesudaro tinkamų
sąlygų su paveldosaugos ir aplinkosaugos tikslais suderintai urbanistinei plėtrai ir
erdviniam planavimui. Lietuvos darniam vystymuisi būtinas racionalus ir pagrįstas
paveldosaugos, aplinkosaugos ir urbanistikos specialistų dialogas. Todėl būtina didinti
kultūros ir švietimo svarbą Lietuvos darnaus vystymosi politikoje.
8. Didinti kultūros prieinamumą visoje Lietuvoje
Vis dar didėjantis kultūros atotrūkis tarp centro ir periferijos menkina visos
Lietuvos kultūros vertę, neužtikrina gyvenimo kokybės, didina gyventojų socialinę
atskirtį. Kultūros prieinamumo ir kultūrinio gyventojų aktyvumo netolygumai yra
tiesiogiai susiję su socialinės sanglaudos stoka ir gyvenimo kokybės lygio skirtumais,
todėl tolygi kultūros sklaida, jos prieinamumas visoje šalies teritorijoje, tinklinė kultūros
plėtra yra svarbi gyvenimo kokybės visoje šalyje sąlyga.
Šiuolaikinio žmogaus gerovė priklauso ir nuo jo gebėjimo suvokti vykstančius
procesus, prisitaikyti prie šiuolaikinio gyvenimo pokyčių. Viena esminių kultūros
paskirčių yra gyvenimą įprasminančių simbolių kūrimas, puoselėjimas, aiškinimas,
8
saugojimas. Švietimas ir kultūra plėtoja žmogaus gyvenimo prasmių suvokimą, prasmių,
pasakojimų, vaizdų, garsų lauką, be kurių žmogaus gyvenimas nuskurstų, taptų beprasmis,
niūrus. Kultūra formuoja ir turtina žmogaus asmenybę. Tikslingai formuojama ir
įgyvendinama kultūros politika didina Lietuvos žmonių gerovę ir gyvenimo džiaugsmo
pojūtį.
Kultūra, gerindama visų Lietuvos gyventojų gyvenimo kokybę ir keisdama
vertybių sistemą, daro šalį patrauklesnę, ugdo gyventojų kultūrinę savimonę.
Būtina:
1) formuoti bendrą ūkio ir kultūros politiką ir įgyvendinti ją regionuose, parengus
Kultūros tarybos administruojamą regionų kultūros plėtros programą;
2) spartinti tolygią kultūros sklaidą ir kūrybiškumą regionuose – gerinti kultūros
prieinamumą, plėsti modernių kultūros formų įvairovę, pasitelkus švietimą stiprinti
kultūros poreikį;
3) skatinti kultūra grįstos ekonomikos plėtrą regionuose, stiprinti regionų savitumą
ir kūrybingai jį panaudoti;
4) sudaryti palankias sąlygas vietos bendruomenių meninei saviraiškai, skatinti
kultūrinį gyvenimą ir naujas žmonių bendravimo formas, ugdyti socialinius ir pilietinius jų
gebėjimus;
5) sudaryti tinkamas sąlygas kūrybiškumui ir novatoriškumui plėtoti regionuose;
6) sudaryti palankias sąlygas plėtoti visų meno šakų ir žanrų mėgėjų meno veiklą,
kaip būdą nacionaliniam kultūros paveldui išsaugoti, dainų švenčių tradicijoms ir regionų
kultūrai plėtoti, ir siekti įtraukti į ją daugiau bendruomenių, kolektyvų, individų.
9. Plėsti Lietuvos kultūrinę erdvę, vienijant Lietuvos atstovus pasaulyje
Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtina prigimtinė žmogaus ir lietuvių tautos
teisė laisvai gyventi ir kurti savo tėvų ir protėvių žemėje – nepriklausomoje Lietuvos
valstybėje. Siekdami žmogaus ir tautos laisvės savarankiškai kurti savo gyvenimą, prieš
20 metų susitelkę Lietuvos žmonės taikiu būdu atkūrė Lietuvos valstybę. Pirmųjų
Lietuvos kultūros kongresų metu išryškėjęs poreikis reformuoti kultūros politiką buvo
neatsiejamas nuo tikėjimo dvasiniu Lietuvos atgimimu, pagrįstu iš ilgametės priespaudos
išlaisvintu tautos etnosu, ilgaamžėmis tautinės lietuvių kultūros tradicijomis, kultūriniu,
dvasiniu ir moraliniu tautos tapatybės branduoliu.
Vis dėlto sėkmingą integraciją į Europos Sąjungą lydinti didelė emigracijos banga
rodo susilpnėjusį Lietuvos žmonių kultūrinį bendrumą, priklausomybę Lietuvos kultūros
erdvei, stiprėjantį norą pasinaudoti judėjimo laisve ir siekti asmeninės materialinės
9
naudos, naujų potyrių. Emigracija taip pat netiesiogiai rodo sumažėjusį Lietuvos kultūros
prestižą ir susilpnėjusią motyvaciją tapatintis su Lietuvos kultūra. Globaliu reiškiniu tapęs
žmonių judumas kelia naujų iššūkių Lietuvos kultūros politikai, skatina keisti požiūrį į
visuomenės, bendruomenių ir joms atstovaujančių individų tapatybes, kitaip aiškinti
lietuvybės sampratą, pakeičiant su tam tikra teritorija siejamą tapatybės idėją dinamiška,
tinkline, atvira šiuolaikinės visuomenės procesams tapatybe. Atitinkamai kultūros politika
turėtų būti siejama ne tik su dabartine Lietuvos teritorija, bet ir aprėpti visą emigracijos
tinklą, kuriant ir palaikant juos jungiančią Lietuvos kultūros erdvę.
Būtina:
1) užtikrinti lietuvių kalbos gyvybingumą;
2) kultūros politiką sieti ne tik su dabartine Lietuvos teritorija, bet aprėpti visą
emigracijos tinklą, pagal galimybes sudaryti sąlygas kurti, skleisti kūrybos rezultatus ir
tenkinti kultūros poreikius;
3) sudaryti palankias sąlygas migrantams dalyvauti Lietuvos kultūros procesuose;
4) rūpintis Lietuvos kultūros paveldu užsienyje.
10. Konceptualiai, kryptingai siekiant ilgalaikių tikslų, skleisti Lietuvos
kultūrą užsienyje
Dabartinė Lietuvos kultūros sklaida užsienyje yra fragmentiška, ji neturi aiškių
krypčių ir tikslų, užtikrinančių suderintą, nusistatytais prioritetais pagrįstą, į rezultatus
orientuotą Lietuvos kultūros sklaidą.
Kultūrų dialogas rodo šalies politinį, ekonominį stabilumą, leidžia pažinti jos
gyventojų vertybes, gyvenimo būdą, kūrybingumą ir išprusimą, skatina idėjų ir
informacijos mainus, ugdo kitų kultūrų savitumo suvokimą. Tiesioginiai kultūrų mainai ir
bendradarbiavimas stiprina abipusį supratimą, atvirumą, pasitikėjimą šalimi ir jos
žmonėmis.
Kryptinga Lietuvos kultūros sklaida užsienyje siekiama ilgalaikių pageidautinų
rezultatų: didinti kultūros atvirumą, stiprinti politinius ir ekonominius ryšius, gerinti
Lietuvos įvaizdį.
Būtina:
1) suformuluoti aiškias ilgalaikes kultūros sklaidos užsienyje kryptis;
2) sukurti veiksmingą kultūros sklaidos užsienyje koordinavimo sistemą;
3) suaktyvinti tarptautinį menininkų ir kultūros institucijų bendradarbiavimą,
sudarant sąlygas jam toliau plėtotis;
10
4) išryškinti, stebėti ir atnaujinti Lietuvos kultūros politikos sąsajas su Europos ir
pasaulio valstybių kultūros politika.
11. Pagrindiniai siekiniai
Plėtojant Lietuvos kultūrą, būtina:
1) parengti ilgalaikę valstybės pažangos strategiją;
2) numatyti kultūros veiksmų programos parengimą, įgyvendinant Europos
Sąjungos struktūrinių fondų paramos Lietuvai 2014–2030 metais perspektyvą;
3) sukurti veiksmingą tarpinstitucinio bendradarbiavimo modelį;
4) parengti teisės aktus, būtinus Kultūros tarybai įkurti iki 2012 m. sausio 1 d.;
5) parengti teisės aktus, skatinančius kultūros rėmimą;
6) patobulinti autorių teisių ir gretutinių teisių apsaugos sistemos modelį, siekiant,
kad autorių teisių ir gretutinių teisių turėtojų gaunama nauda pasiektų Europos Sąjungos
vidurkį;
7) siekti, kad visuomenės dalyvavimas kultūrinėje veikloje iki 2015 metų atitiktų
Europos Sąjungos vidurkį;
8) parengti Valstybinę kultūros paveldo apsaugos strategiją;
9) iki 2011 m. gruodžio 1 d. parengti regionų kultūrinės plėtros programą;
10) bendradarbiaujant su Švietimo ir mokslo ministerija parengti regionų
kultūrinio švietimo ir suaugusiųjų kultūrinio užimtumo programą;
11) parengti kultūrinių industrijų plėtros regionuose programą;
12) sukurti emigrantų įtraukimo į Lietuvos kultūros procesus modelį ir tobulinti
teisinę bazę;
13) sukurti Lietuvos kultūros paveldo užsienyje saugos ir priežiūros programą;
14) sukurti aiškias ilgalaikes Lietuvos kultūros sklaidos užsienyje kryptis ir
koordinavimo sistemą;
15) parengti kitus teisės aktus, būtinus Lietuvos kultūros politikos kaitos gairėms
įgyvendinti.
12. Lietuvos kultūros politikos kaitos gairių įgyvendinimas
1. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, remdamasi šiomis kaitos gairėmis ir
bendradarbiaudama su visuomenės interesų grupėmis, parengia Lietuvos kultūros politikos
kaitos gairių įgyvendinimo priemonių planą, pagrįstą finansiniais valstybės
įsipareigojimais – ilgalaikiu kultūros finansavimo, investicijų į kultūrą planu, privataus
kapitalo ir Europos struktūrinių fondų lėšų pritraukimo ir skyrimo Lietuvos kultūrai
projektu.
11
2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, remdamasi Lietuvos kultūros politikos
gairėse nurodytais pagrindais ir kultūros plėtojimo siekiniais, koordinuoja priemonių
plano įgyvendinimą bei stebėseną ir prireikus teikia siūlymus jam tobulinti.
3. Lietuvos kultūros politikos kaitos gairių priemonių plano bendrąją priežiūrą
atlieka Lietuvos Respublikos Seimas. Lietuvos Respublikos kultūros ministras kasmet iki
kovo 1 dienos pateikia Lietuvos Respublikos Seimui Lietuvos kultūros politikos kaitos
gairių priemonių plano įgyvendinimo ataskaitą.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą
Pastaba: tik šio tinklaraščio narys gali skelbti komentarus.